I mötet kommenterade nationalekonom Tino Sanandaji, Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson (m), Helena Lindahl (C) och Ulf Perbo från transportföretagen olika frågor kopplade till Bensinupproret.
Tino Sanandaji menar att bensinupproret inte kommer dö. Bensinpriset har relativt blivit väsentligt dyrare i reala termer jämfört med andra varor. Tidningarna har hånat bensinupproret och jämfört prisökningen för bensin med prisökning för andra varor som också stigit väldigt mycket i pris.
Ulf Perbo förklarar att skatteuttaget från bilar som kör utanför tätort är 200% av de samhällsekonomiska kostnader. Tågtrafiken kostar samhället 35 miljarder kronor men betalar bara 2 miljarder. Biltrafiken genererar 90 miljarder kronor men kostar samhället 40 miljarder vilket innebär att biltrafiken i princip finansierar hela.tågtrafiken.
Tågtrafiken står för 6 % av alla resor medan vägtrafiken står för 85%
Helena förklarade hur landsbygden påverkas negativt när det blir dyrt att förflytta sig.