Vad händer med Bensin-upproret? Peder Blom-Bokenhielm och Hans Albertsson är med på telefon, och i studion sitter Mikael Willgert och Magnus Stenlund.
Personerna bakom Bensinupproret har varit väldigt framgångsrika när det gäller att engagera människor. Idag är det cirka femhundrasextiotusen medlemmar i Bensinupproret och i föreningen runt sextusen medlemmar.
Vi är den snabbast växande gruppen någonsin på Facebook, på fyra dagar växte vi med femhundratusen personer säger Peder. Vi blev en bricka i EU-valet och det var flera partier som uppmärksammade oss och de betalade reklamkostnader för sig själva där de riktade sig till medelålders män, och stöttade oss och våra frågor. När allt sedan hamnade på förstasidan på Aftonbladet så smällde det till.
Nu ska fordonsskatten höjas, men det ryms inom bonus malus systemet och det har vi inte haft på vår agenda. Systemet innebär att det som köper de bilar som anses miljövänliga får en bonus, och de som köper andra bilar får en straffskatt. Sen kan man undra hur de utser vilka bilar som ska anses miljövänliga, de gör ju mätningar som passar deras egna intressen.
När det kommer upp nya frågor så stämmer vi av med gruppen, och finns en tydlig majoritet så implementerar vi frågan i gruppen. Vi skapar medvetenhet om olika frågor. Jag tror inte att människor varit medvetna om hur överbeskattade vi är förrän nu, säger Peder.
Vi är emot de regressiva skatterna säger Hans, punktskatterna har gjort att man flyttat skattebördan från de rika till de fattiga. Generellt ser inte folk detta, man kallar det ”grön skatteväxling”, det låter som en bra sak för miljön och det är så det uppfattas.
Det är bra att det finns ett fokus på miljöfrågor, att det finns koll på utsläpp och annat, men åtgärderna leder ju inte i rätt riktning. Man tar ut skattepengar istället för att agera. Det är bara symbolpolitik.
Det skiljer sig inte så mycket mellan landsbygd och stad vad gäller bilanvändandet. Man kan konstatera att bilåkandet i staden ökat på grund av ökande otrygghet.
Det mest klimatsmarta måste ju vara att använda en bil som redan är tillverkad. En nyproduktion kan ju aldrig vara lika bra för miljön. Men allt går åt det hållet nu.
Stödpaketen från EU pratar vi om i gruppen, det finns ett starkt missnöje vad gäller EU. Man uppfattar det som att våra pengar slösas bort. Enorma summor slukas av EU. Omfattningen kommer vi aldrig få grepp om. Många pratar om ett utträde.
Vi måste få människor att ändra mindset. Vi måste kunna vara både klimatmedvetna och ekonomiskt medvetna. Det går att vara både och. Hoppas att människor förstår hur starka vi är som grupp, vilken påverkan och opinion vi kan utgöra om vi är många.
Vi vill ha mer kontakt med alla partier för att kunna fortsätta framåt, inte bara de blå partierna som vi har nu. Vänstern var ju emot skatteökningar på nödvändighetsvaror tidigare, det vill säga, mat, el och drivmedel. Även socialdemokraterna tyckte att man skulle beskatta höginkomsttagare mer än låginkomsttagare, men nu mera är det ju dessa partier som driver på att man ska beskatta låginkomsttagare allt högre.
Vi har inte bara blivit ett forum för bränsleskatter, andra samhällsfrågor kommer också fram, men vi har inte möjlighet att hantera allt om det blir för stort. Vi har hållit igång en så stor grupp länge nu utan att ens få en varning av Facebook. Vi vill fortsätta så.
Jag tror att vi i Sverige i framtiden kommer att ses som den mest skuldsatta nationen, per individ, avslutar Peder.